resultater kalender sponsorer om bilen om teamet Nyhedsarkiv link galleri

7. nov. 2010 Sort uheld i Slagelse

Rallycar.dk mistede i weekenden DM-guldet efter en ærgerlig afkørsel

 

 

Der skulle ellers bare have været kørt sikkert. Teamet skulle stort set bare gennemføre for at beholde førstepladsen i Danmarksmesterskabet i gruppen for tunede biler. Selvfølgelig skulle vi ikke ligge på den lade side, men der skulle i hvert fald ikke satses.

 

Alligevel gik det galt! I et glat venstresving efter en top mistede bilen vejgrebet og fortsatte sidelæns over i en mindre klynge træer.

 

Løbet, som var sammensat af 6 hurtige rundbaner, der alle skulle køres to gange, startede med en del regn lørdag morgen, så selv om det hurtigt klarede op, var vejene meget våde og glatte til de første prøver. Første prøve gik ok - Henning kørte med en god rytme og selv om vi kom til at hænge næsten en hel omgang på rundbanen efter en langsommere bil, var vi tilfredse nok. Vi skulle bare fort-sætte sådan indtil vejene tørrede mere op.

 

Men allerede på prøve 2 gik det så galt.

 

"Jeg synes ellers, at vi kørte som aftalt - med en god margin og i hvert fald ikke satset", siger Henning. "Men vi må alligevel have haft for meget fart på anden gang ned mod svinget."

 

Da hjulene blokerer på den fedtede vej prøver Henning forsigtigt med håndbremsen for ikke at lade fronten af bilen tage mødet med træerne. Men der er ikke vej nok! Sierraen når kun at lægge siden til, så det giver en del buler, da vi rammer træerne. Men desværre får træstubbene eller nogle sten også slået kraftigt til både for- og baghjul i højre side - noget som senere viser sig at være fatalt.

 

Dér holder vi så, midt på vejen og kan ikke umiddelbart flytte os, da hjulene er blokeret af skærmene, der er trykket ind. Vi ved, at der kommer flere biler efter os ud over top-pen og prøver derfor desperat at få bilen flyttet. Vi beder den tililende official om at løbe op på toppen og advare de næste biler, men han reagerer ikke. Der er derfor noget dramatik de næste minutter, hvor én kører bl.a. vælger at køre ud i marken og bag om os, i stedet for at risikere at torpedere Sierraen.

 

Endelig får vi bilen til at rulle og Henning bakker derefter ca. 150 m., inden han kan få vendt bilen. Vi skulle nødigt blive beskyldt for at køre mod kørselsretningen også og dermed risikere udelukkelse. For vi skulle jo igennem!

 

Bilen kommer til mål og vi hum-per videre opsat på at trille gen-nem prøve 3 og nå service. Men halvvejs til næste prøve må vi give op, da højre forhjul eksplo-derer. Da vi vil skifte hjulet, op-dager vi, at spindlen er knækket og vi må kaste håndklædet i ringen.

 

Det var nu op til de resterende i gruppen at afgøre mester-skabet.

 

Rasmus Sørensen i Opel Kadet havde mulighed for at vinde, hvis han vandt i Slagelse, og Carsten Jensen i Renault Clio skulle også bare gennemføre med et godt resultat for at blive Danmarksmester.

 

Rasmus fik problemer undervejs og tabte en del minutter og da det ellers rekordstore antal biler i gruppen også fik problemer og udgik, kunne Carsten Jensen køre Danmarks-mesterskabet hjem på stabil kørsel året igennem. Et stort tillykke fra os!

 

Vi ender således i 2010 på en 2. plads og vinder dermed sølv i Danmarksmesterskabet. Det er derfor ekstra ærger-ligt, at vi blev udelukket til første afdeling af Danmarks-mesterskabet, hvor vi jo ellers havde vundet!

 

 

 

Her søndag er bilen så skilt ad og klar til reparation. Så vi ses til næste år!

 

 

 

3. nov. 2010 Så skal Danmarksmesterskabet afgøres

Rallycar.dk skal gennemføre og med et rimeligt resultat for fortsat at have en chance for at erobre Danmarksmesterskabet endnu engang.

 

Lørdag d. 6. november køres sidste og afgørende afdeling af Danmarksmesterskabet i rally. Det bliver i omegnen af Slagelse og rallycar.dk vil gøre alt for at forsvare DM-titlen.

 

"Det er første gang, vi kører i gr. DK, så det vil være perfekt at tage det sidste mesterskab i gr. H i 2009 og det første mesterskab i gr. DK i 2010", siger Henning.

 

Spændingen er høj, da hele 5 mandskaber reelt har en chance for at vinde mesterskabet. Selvom rallycar.dk i øjeblikket fører med 6 point er intet givet før efter lør-dagens kamp.

 

Sierraen SKAL gennemføre trods tåge, regn og glatte veje pga. løvtræernes fælden!

 

I årets sidste rally er der rekordmange til start i gruppen: 16 i alt.

 

Nærmeste rival er Carsten Jensen i Renault Clio Sport, der har kørt et ganske stabilt løb igennem året. Kun 6 point adskiller os, så det er et utroligt spændende opgør.

 

31. okt. 2010 Gyser da øst mødte vest til finalen i Yokohamamesterskabet

Rallycar.dk sluttede lige uden for top 3 efter en spændende dyst.

 

Det var Allehelgens Dag - dagen op til Halloweens aften - og i Nyborg blev der også udspillet lidt af en gyser, da finalen i det prestigefyldte Yokohamamesterskab skulle afgøres.

 

I slutresultatet dominerede øst-holdene dog, iblandet en enkelt svensker - Ebbe Nilsson - i sin Ford Puma.

 

En af favoritterne - Steen Andersen i Mitsubishi - måtte udgå allerede efter 1½ omgang i første heat med en defekt motor. Herefter var det op til Carsten Wulff (Peugeot 306 maxi), Anders Lysen (Suzuki Swift 1600 maxi) og Johnny Pedersen (BMW M3). De tre afgjorde mesterskabet med sejr til Johnny Pedersen. Bedste vest-hold blev Dennis Pleidrup i Mitsubishi Evo 6.

 

Rallycar.dk valgte at køre taktisk, da bil og mandskab har en svær opgave til næste weekends afdeling af Danmarks-mesterskabet. Her skal mesterskabet nemlig afgøres.

 

Første heat blev derfor kørt forsigtigt, da banen stadig var fugtig og glat efter nattens regn. Senere klarede det op og Sierraen fulgte trop med hhv. en 5. plads og 2 x 4. plads i heatene. Totalt set blev det til en fjerdeplads generelt og en 2. plads i klassen.

 

Nu gælder det weekendens DM-rally ved Slagelse. Der køres hele lørdagen fra kl. 8-18.

 

9. okt. 2010 Spændingen stiger i DM i rally

Mesterskabet er stadig helt åbent efter næst-sidste afdeling af DM i rally, hvor hele 5 mand-skaber kan tage den endelige sejr i gruppen for nationalt tunede biler.

 

Det var Davids kamp mod Goliat - forhjulstræk mod baghjulstræk - Peugeot 106 mod Ford Sierra - da weekendens rally skulle afgøres.

 

Der blev dystet hårdt på de Sønderjyske veje i weekendens rally omkring Bramming. I gruppen for nationalt tunede biler faldt det ud til fordel for den lokale kører Benny Pedersen i Peugeot 106 og Sierrra'en måtte - trods en klassesejr - tage til takke med en 2. plads i gruppen.

 

De første prøver blev kørt fredag aften. Det var fire udfordrende grusprøver i de Sønderjyske engområder. Spændende, da der var meget store og dybe grøfter langs de fleste af vejene. Var man først kommet der ned, var man næsten sikker på ikke at komme op igen!

 

Efter fredagens prøver lå vi nr. 16 generelt - 3 pladser efter Benny Pedersen. Efter at have kørt lige op på prøve 1 skrue-de Benny bissen på og førte ved midnatspausen med 20 sekunder.

 

"Målet er at være med i opløbet om Danmarksmesterskabet, så vi bliver nødt til at køre lidt taktisk", siger Henning.

 

Inden weekendens rally lå teamet nr. 2 med 32 point - et point efter Carsten Jensen i Renault Clio Sport. Benny Pedersen var forinden kun stillet op til ét af rallyerne og havde derfor kun 15 point.

 

"Selvfølgelig er det sjovest at vinde, men vi kan godt tåle at lade Benny køre og så satse på anden pladsen og stadig være med", konkluderer Henning.

 

Om lørdagen var Benny således også en anelse hurtigere på prøverne og han vinder gruppen med knap 40 sekunder i alt.

 

Vi slutter med at vinde vores klasse, nr. 2 i gruppen og nr. 12 generelt.

 

Det gør, at vi rykker op på førstepladsen i gruppen, men alt er stadig åbent, da vi således skal gennemføre og med et rimeligt resultat til finalen d. 6. november i Slagelse.

 

Stillingen inden sidste afdeling er således:

 

Henning Søgaard   47 point   Ford Sierra Cosworth
Carsten Jensen   41 point   Renault Clio Sport
Benny Pedersen   35 point   Peugeot 106
Rasmus Sørensen   32 point   Opel Kadett
Kenneth Kolbe   29 point   Peugeot 205 Maxi

 

3. okt. 2010 Næstsidste afdeling af DM i rally skaber spænding om mesterskabet

Kun 1 point skiller i øjeblikket første- og anden-plads i DM i rally i gruppen for national tunede biler.

 

Fredag d. 8. oktober går det så løs til næstsidste afdeling af DM i rally, der afvikles omkring Bramming og rallycar.dk er selvfølgelig med!

 

Der køres 4 prøver fredag aften - alle på grus. Om lørdagen køres så de resterende prøver, som alle er på asfalt. I alt skal der køres 140 prøvekilometer i det Sønderjyske.

 

Med kun 1 point i forskel op til den førende i mesterskabet for gruppen for national tunede biler - Carsten Jensen i Renault Clio Sport - kan alt ske til weekendens rally.

 

"Det er rart, at vi lige nu stadigvæk selv kan være med til at afgøre mesterskabet. Vi er ikke på samme måde som tid-ligere år afhængig af andres uheld", udtaler Henning.

 

Og uheld har der ellers været nok af i år, bl.a. til sidste afdeling, hvor vi først mistede udstødningen og senere turbotrykket.

 

Sierraen til DM3 uden udstødning. Der var røg i kabinen skal vi love for!

 

"Vi satser på, at bilen kører som den skal og at udstødning-en bliver hængende denne gang", siger Henning og supple-rer: "Især aftenprøverne i mørke på grus bliver en udfor-dring. Der bliver fårene nok skilt fra bukkene..."

 

27. sep. 2010 Mesterskab afgjort med mindst mulige margin

På en diset søndag på Sydhavsøerne blev de af-gørende point i det prestigefyldte Yokohama-mesterskab fundet.

 

Der var fundet en dejlig lang og udfordrende prøve til fjerde og sidste afdeling af Yokohamamesterskabet Øst, der blev kørt søndag i Nykøbing Falster.

 

Vejret var med os, idet der ikke kom regn i løbet af dagen. Det var der til gengæld kommet om natten, så banen var et særdeles fedtet bekendtskab især i første heat. Det skilte klart fårene fra bukkene med over 1½ minuts forskel mellem hurtigste og langsomste bil, hvilket er meget på de ca. 10 km., som hvert heat udgjorde.

 

En 7. plads i første heat var ok, men efterhånden som banen tørrede op, havde Sierraen sværere ved at følge med på den kringlede bane. En 10., 9. og en 8. plads blev det herefter til.

 

Steen Andersen i Mitsubishi Lancer EVO 7 førte stort efter de første to heat, men en fejl i tredje heat kostede ham omkring 1½ minut. Herefter blev der vendt op og ned på stillingen og 4. og sidste heat slutter med en førsteplads til Steen Johansen i Mitsubishi Evo 9 efterfulgt af Johnny Pedersen i BMW M3 og på tredjepladsen Sierraen.

 

Yokohamamesterskabet er et mesterskab over 4 afdelinger, og da vi efter 4. afdeling har top-point, tror vi os sikre på den generelle sejr i klassen. Det viser sig dog, at kun 3 af de 4 afdelinger tæller - man kan "smide" én afdeling væk - og derfor ender vi á point med Steen Andersen. Vi har begge en førsteplads, men da han yderligere har en andenplads og vi "kun" en tredjeplads, vinder Steen på marginalen.

 

5. sep. 2010 Sydhavsrally med forhindringer

Problemer med udstødning og turbo satte teamet bagud fra start, men med stabil kørsel herefter var teamet atter i front.

 

Tredje afdeling af Danmarksmesterskabet i rally blev afvik-let lørdag d. 4. september på Lolland og Falster. Rallycen-trum var i Nykøbing Falster med et kompakt serviceområde - guf for de mange tilskuere, der var mødt frem i det fine sensommervejr.

 

Løbet bestod af to "sløjfer" af hver 3 prøver: 3 på Lolland og 3 på Falster. Alle prøver blev kørt to gange, i alt 12 prøver. Prøverne var alle meget hurtige og på ren asfalt, dog und-taget prøve 1 og 4, der blev kørt i Hamborgskoven tæt på Nykøbing F.

 

Denne prøve er "ond" - den spiser udstødninger! Sierraen manglede i hvert fald sin efter turen i den meget ujævne skov, hvor prøvestrækningen bestod af halvt asfalt og halvt grus/jord. Vi havde derfor eksperimenteret med at sætte grusdæk på baghjulene for at få lidt bedre greb i accele-rationerne og det så på tiderne ud til at være et rigtigt valg. Selvom det kun var 17. hurtigste tid, var det dog ok i for-hold til firhjuls- og forhjuls-trækkerne, der havde større fordel på det løse underlag.

 

På prøve 2 mistede vi pludselig turbotrykket - det viste sig at være boltene til turbohuset, der var gået løs, så den ikke kunne holde trykket. Vi fik udbedret problemet efter prøven, men havde da mistet ca. 40 sek. til konkurrenterne.

 

Herefter kørte det stabilt og vi kunne matche tiderne med vores største konkurrent Johnny Pedersen i BMW M3. Vi kørte lidt fra ham og han kørte lidt fra os, men de 40 sekunder kunne vi ikke umiddelbart indhente.

 

Løbet var atypisk opbygget, da vi ikke startede fra morgen-stunden som normalt, men først ved middagstid. Til gen-gæld kørte vi til kl. 22 om aftenen, så de sidste tre prøver blev kørt i mørke. Sjovt for publikum og også for os kørere, da det er så sjældent, at vi oplever det til rallyer her hjemme i Danmark.

 

Efter prøve 9 var vi 48 sekunder efter Johnny, men på de tre prøver i mørke indhentede vi ham stille og roligt: 3 sek. på prøve 10, 12 sek. på prøve 11 og 20 sek. på prøve 12. Henning kørte da også helt til grænsen for, hvad Sierraen kan trække (og bremse!).

 

Stillingen ved mål var dog stadig 13 sekunder i Johnnys favør og vi måtte tage til takke med en 2. plads i klassen samt i gruppen for nationalt tunede biler. En stor tak til alle, der hjalp os med service og med at lede efter udstød-ning ude i skoven!

 

Efterfølgende blev Johnny Pedersen dog udelukket fra løbet pga. ulovlig service og vi overtog derfor 1. pladsen og de 20 point til regnskabet. Vi er derfor nu nr. 2 i mesterskabet med 32 point efter Carsten Jensen i Renault Clio Sport med 33 point og vil selvfølgelig kæmpe videre i de to sidste afdelinger, der afvikles omkring Bramming til oktober og med finale i Slagelse til november.

 

24. aug. 2010 Tæt på generel sejr i Taastrup

Kun 3 sekunder skilte førsteplads fra anden-plads.

 

Tredje afdeling af Yokohamamesterskabet bød på lidt af hvert vejrmæssigt og der blev skiftet dæk til den store guldmedalje i løbet af dagen.

 

Inden første heat kom der nogle gevaldige regnbyger, så banen var våd at starte ud på. Der blev derfor dømt intermediate - et slicks med lidt mere mønster til at dræne vandet. Det blev til en 8. plads generelt i heatet.

 

Andet heat var lidt tørrere og gav os 6. hurtigste tid. Hurtigst her var Tim Svanholt i VW Golf kit-Car tæt fulgt af Johnny Pedersen i BMW M3 og Ralf Andersson i Proton Satria.

 

I tredje heat holdt det tørt og der blev straks sat slicks på. Vi kører tredjehurtigste tid efter Tim og Johnny. Det var et rigtig sjovt heat, hvor Sierraen virkelig fik lov til at bremse igennem.

 

Lige inden fjerde og sidste heat begyndte det for alvor at regne igen. Der blev sat deciderede regnvejsdæk på og det viste sig at være nødvendigt. På resultaterne kan man klart se, hvem der havde regnsvejsdæk, og hvem der ikke havde.

 

Efter en lidt "følende" første omgang beslutter Henning, at Sierraen godt kan stå fast og bremse i det våde føre og giver derefter rigtig gas i regnen. Det ender med 2. hurtigste tid kun et halvt sekund efter den hurtigste.

 

Alt i alt ender vi med at vinde klassen og få en 2. plads generelt - kun de 3 sekunder efter vinderen.

 

14. aug. 2010 Rallysprint i Høje Taastrup

3. afdeling af Yokohamamesterskabet afvikles i Høje Taastrup d. 22. august og rallycar.dk vil gøre alt for at indhente vigtige point til mesterskabet.

 

Banen er bedre kendt som "Høje Taastrup Race Way" og er en af klassikerne til Yokohamamesterskabet Øst. Det er en hurtig prøve med nogle hop og til tider mange lastbiler og andre forhindringer, man helst skal undgå!

 

Ud over at være et testløb op til næste afdeling af Danmarks-mesterskabet i rally, der afholdes i starten af september på Lolland-Falster, er løbet også en dyst om det prestigefyldte Yokohamamesterskab, der afvikles over 4 afdelinger i Øst og 4 i Vest med en fælles finale på Fyn i oktober.

 

"Vi vil kæmpe hårdt for en placering i toppen af feltet og dermed hente nogle gode point til mesterskabet, da vi er lidt nede på point i øjeblikket", er Hennings udmelding op til løbet.

 

Og så krydser vi fingre for tørvejr og for at bilen virker, som den skal, efter sommerens renovering.

 

Stillingen i Yokohamamesterskabet Øst efter de første to afdelinger ser sådan ud: Se stilling.

 

21. juni 2010 HJÆLP! Vi mangler dæk...!

Det blandede underlag på prøverne til DM i rally i Sønderjylland gav alvorlige skader på dækkene og teamets beholdning svandt hurtigt...

 

Anden afdeling af Danmarksmesterskabet i rally blev af-viklet d. 18. og 19. juni i Sønderjylland. På de to dage blev der i alt kørt 190 prøvekilometer fordelt på 10 hastigheds-prøver.

 

Fordelingen var ca. 1/3 grus og 2/3 asfalt, men desværre fordelt, så det var en blanding af hvert på samtlige prøver. Det giver problemer, da valget må falde ud til fordel for asfaltdæk (slicks), der bestemt ikke er optimale at køre på på grus! Desuden bliver de varme slicks nærmest flået i stykker, når de kommer ud på gruset, og vi måtte da også skifte 1-2 dæk ved hver servicepause. Til sidst var behold-ningen af dæk meget lav med næsten kun de bløde regn-vejrsdæk tilbage.

 

Da de fleste af prøverne tillige var meget hurtige med lange lige-ud-stræk også på grusstykkerne, var det også noget af en udfordring at holde gassen på Sierraen, der med bag-hjulstræk er ganske vanskelig at holde i sporet. Den vil helst ud og "slå lidt med halen", hvilket ikke helt er lykken, når man kører med 150-160 km/t ud af en skovvej med træerne tæt på på begge sider!

 

En anden udfordring er støvet, hvis man indhenter en anden kører eller bliver overhalet på et grusstykke. Sigtbarheden bliver lig nul. På prøve 2 blev vi nødt til at lukke en af de hurtigere firhjulstrækkere forbi lige inden et grusstykke, hvorefter vi da også nærmest måtte holde stille indtil støvet havde lagt sig. Det koster tid!

 

Alt i alt kostede prøve 2 os dyrt - ca. 50 sekunder - som måske havde hjulpet os forbi den sønderjyske kører Benny Pedersen i Peugeot 106, der med en tidsforskel på 36 sekunder tog 2. pladsen i gruppen. Her måtte vi affinde os med en 3. plads og 12 point til mesterskabet. Gruppen blev vundet i overbevisende stil af Kim Boisen fra Broager i BMW M3.

 

Pt. ligger vi på en 6. plads i Danmarksmesterskabet i gruppen "Tunet national" - 8 point efter den førende. Så vi kommer tilbage til efteråret, hvor de tre sidste afdelinger af DM i rally bliver kørt. Næste gang d. 4. september på Lolland-Falster.

 

15. juni 2010 DM 2 i Sønderjylland

Fredag og lørdag køres der ræs på de sønder-jyske grusveje

 

Anden afdeling af Danmarksmesterskabet i rally afvikles i weekenden i Sønderjylland. Fredag eftermiddag/aften med fire prøver omkring Rødekro. Lørdag flyttes der så til det vestjyske med rallycentrum i Skærbæk, hvor omkring der afvikles 6 prøver i løbet af dagen.

 

Alle prøver er med grus! Fra ca. 1/3 til næsten det hele... Det bliver spændende!

 

Vi håber på et godt resultat, selvom firhjulstrækkerne jo har en fordel på det løse underlag.

 

6. juni 2010 DEN STORE UNDERVOGNSTEST

Teamet deltog søndag i Yokohamamesterskabet på en svær bane med mange sving og hop

 

Anden afdeling af Yokohamamesterskabet (Øst) blev af-viklet søndag d. 6/6 på Avedøre Holme på en svær - men sjov! - prøve med mange hop.

 

Teamet måtte hurtigt erfare, at vi ikke kunne følge med klassens førende kører: Steen Andersen i Mitsubishi Lancer EVO 7. Allerede efter første heat havde han et forspring på små 7 sekunder. Og en dum overskridelse af målfeltet i andet heat gav os en ekstra straftid på 10 sekunder, hvor-efter vi var rigtig meget bagefter.

 

Taktikken blev derfor lagt om. Vi forsøgte fortsat at køre så optimalt som muligt, men testede desuden forskellige op-sætninger af undervognen, hvilket de mange hop og sving på prøven gav rig mulighed for.

 

Løbet endte med en 3. plads i klassen og en 6. plads generelt, samt en god del erfaringer med bilen på hoppende underlag.

 

 

   

Billedet er fra DM 3 på Fyn september 2009     Vores kommende servicemand - Jens -

                                                                  på hårdt arbejde til YM 2.

16. maj 2010 FRA SUCCES TIL FIASKO

At det hurtigt kan gå fra succes til fiasko, måtte teamet erkende efter første afdeling af DM i rally

 

Første afdeling af DM i rally blev afviklet omkring Kjellerup i Midtjylland d. 14. og 15. maj. Løbet blev afviklet med 2 prøver fredag aften og de resterende 13 prøver om lørdagen. Der var tale om forholdsvis udfordrende prøver med mange sving og toppe, så det lignede en rigtig god og sjov start på sæsonen.

 

Efter en lidt (for) forsigtig start fredag aften var vi bagud! Men fra start af lørdag morgen blev der så givet gas og bilen var flere gange ude og hænge, hvor bekymringen ind-fandt sig selv hos førstekøreren. Det gav dog resultat og i løbet af dagen kæmpede teamet sig op til en 10. plads generelt.

 

Da Johnny Pedersen i BMW M3 udgik midtvejs, var nærme-ste konkurrent Rasmus Sørensen og Peter Egholm i deres Opel Kadett. Kampen endte til vores fordel med omkring 1 minut ned til Rasmus og Peter.

 

Vi vinder således både klassen og gruppen - tror vi!

 

I mål bliver teamet nemlig efterfølgende udelukket af løbet.

Baggrunden er:

 

På en af rundbanerne lørdag morgen kikser nedbremsningen til svinget ind på ny omgang. Henning trækker resolut håndbremsen og Sierra'en drejer rundt, men glider samtidig også nogle meter baglæns væk fra svinget.

 

Sierra'en holder nu med front mod kørselsretningen, men nogle få meter fremme kan man via en vej uden om løbs-ruten komme tilbage på prøven. De 3-4 m. som Sierraen tilbagelagde for at nå dertil, takserede løbets jury efter-følgende som modkørsel på prøven og valgte på den bag-grund at udelukke teamet.

 

"Vi mener stadig, at det sikkerhedsmæssigt var den eneste rigtige ting at gøre i situationen, hvor alternativet var en 3-punkts-vending midt på vejen lige efter en top", udtaler teamets 2. kører Iben.

 

Problemet er generelt, da man - for at kunne vende efter en "snurretur" - som oftest vil vælge at køre nogle meter fremad mod kørselsretningen for at hive håndbremsen og hurtigt bringe bilen tilbage på ret køl. Konsekvensen af denne afgørelse er altså, at alle, der har "snurret", skal udelukkes for at have kørt mod kørselsretningen med mindre man anvender alternativet: en tidskrævende flerpunkts-vending, som aldrig vil være en sikker løsning.

 

Med hensyn til den videre sæson siger en tydeligt skuffet Henning Søgaard: "Vi regner stadig med at stille op til 2. afdeling i Sønderjylland i juni, men det skal selvfølgelig ses i lyset af denne weekends oplevelser. Med 0 point efter første afdeling kan det vise sig at blive meget vanskeligt at generobre DM-sejren i 2010".

 

De 20 point går i stedet til det unge talent Rasmus Sørensen, der nu fører gruppen.

 

12. maj 2010 RALLYSPORTENS DAG 2010

Rallycar.dk deltog mandag d. 10. maj i Rally-sportens Dag på Ledreborg Slot ved Roskilde

 

PR-arrangementet "Rallysportens Dag" blev afviklet for presse, medier og andre interesserede med deltagelse af et udvalg af danske rallykørere fra Danmarksmestrene 2009 til de unge talenter.

 

Rallycar.dk deltog også som Danmarksmestre i gr. H 2008 og 2009.

 

 

Der var fundet en lille god og udfordrende vejprøve ved slottet, som pressefolk og andre kunne få en tur på i en eller flere af rallybilerne. Vi havde bl.a. besøg af Jyllandsposten / BilZonen.

 

Ford Danmark var også  på pletten og stillede en flot Ford Focus RS i gadetrim til rådighed. Interessen var stor og det blev da også til flere ture for Henning i den end i Sierraen.

 

       

Ford stillede op med en Ford Focus RS      Fords pressechef Lene Dahlquist klar

                                                            til en tur i Sierraen

 

En stor hånd til Michael Eisenberg fra Intercom for den vellykkede dag!

 

Nu drager vi snart til det jyske for at kæmpe i 1. afdeling af Danmarksmesterskabet 2010, der afvikles omkring Kjellerup fra fredag aften d. 14. maj og hele lørdagen d. 15. maj. Læs mere her: www.rallydm.dk.

 

27. april 2010 2010 SÆSONEN BLI'R EN SVÆR ÉN...

Rallycar.dk overvejer stadig deltagelse i Danmarksmesterskabet 2010

 

Foto: Michael Eisenberg / 2009
 

Danmarksmesterskabet i gruppe H er nedlagt med udgangen af 2009 og er nu erstattet af et noget mere blandet mester-skab med bl.a. gruppe A og gruppe DK biler inde over.

 

Det nye mesterskab - "Danmarksmesterskabet Tunet national" - består - ud over 1600 Challenge - af gruppe DK, A og H biler fra 1600 Ccm og opefter - dog ikke 4w-drive. Hertil kommer kit- og maxivarianter.

 

Selvom Sierra'en har vist sine kræfter i form af top 10 place-ringer samt flere DM-sejre de forløbne år, er det noget usik-kert, om vi kan følge med under disse mesterskabsbetingel-ser.

 

Vi regner dog med at vove pelsen og prøve kræfter med konkurrenterne til DM1, der afholdes omkring Kjellerup i Jylland d. 14. og 15. maj.

 

Ellers vil sæsonen stå på bl.a. Yokohama Mesterskabet Øst og måske Vest.

 

Første afdeling af Øst-mesterskabet er afviklet d. 1. april i Frederikssund, hvor det blev til en 5. plads i klasse 1 efter en til tider noget våd affære. Desværre blev sidste heat - hvor vi havde trynet konkurrenterne godt og grundigt på slicks i meget vådt vejr - aflyst.

 

Næste afdeling bliver d. 6. juni i Avedøre ved København.

________________________________________________________________

16. nov. 2009 DANMARKSMESTRE 2009 OG SIDSTE MESTRE I GR. H

Endnu engang lykkedes det teamet at vinde guld i Danmarksmesterskabet i rally efter en hård kamp året igennem.

 

 

Årets fire første løb var forløbet meget forskelligt og med mange genvordigheder:
 

DM1 i Tyskland - Pga. en løs ledning kan bilen slet ikke trække og vi starter med at miste 8 minutter på SS1 og ligger nu allersidst i feltet. Alligevel formår vi at køre os op og vinde afdelingen (i alt 20 point).

 

DM2 i Østjylland - Problemer med tændingen og turboen sætter os kraftigt tilbage først på dagen. Efter pausen får vi alligevel kørt os op og vi vinder med 13 sek. (i alt 40 point).

 

DM3 på Fyn - Vi starter godt ud og ligger på en generel 8. plads efter SS3, men så koster en afkørsel os 8-9 minutter, som det er svært at hente igen. Til sidst vælger turboen så at stå helt af og vi må humpe os igennem de sidste prøver. Men vi gennemfører og har stadig et forspring i gruppen (i alt 43 point).

 

DM4 på Midtsjælland - Dagen starter umiddelbart godt, vi hænger godt på konkurrenten Johnny Pedersen. Men store tændingsproblemer sætter os så laaangt tilbage. Servicefolkene slider og vi får løst problemet ved middags-pausen. På de efterfølgende prøver kører Henning meget aggressivt og på tre af prøverne kører vi 6. hurtigste tider generelt. Men vi er stadig over 1½ minut efter den førende i gruppen og må "nøjes" med en 3. plads (i alt 55 point).

Stillingen efter 4. afdeling - med kun én afdeling af Danmarksmesterskabet tilbage - er derfor meget åben:

Henning Søgaard   55 point   Ford Sierra Cosworth
Johnny Pedersen   52 point   BMW M3
Jonas Damgaard   46 point   Toyota Corolla

 

Før DM5 - finaleløbet på Møn - udtalte Henning: "...hvis vi skal vinde Danmarksmesterskabet, skal bilen bare køre perfekt" - og det gjorde den så!

Det gjorde konkurrenten - Johnny Pedersens - bil ikke til sidst, men inden da havde der udspillet sig lidt af en gyser.
 
Dagen viste sig fra sin bedste side: tørvejr, mildt og med en god brise. Men vejene var - dette til trods - stadig våde og meget fedtede efter fredagens voldsomme regnskyl.

Dækvalget var derfor det store diskussionsemne i service-området. Var det slicks eller intermedia - eller måske endda regnsvejsdæk?

 
Teamet havde investeret i nye slicks, men ellers ikke indkøbt specialdæk. "Vi kører på de dæk, vi har!", var Hennings kommentar. Fra morgenstunden blev der valgt intermedia, og de holdt så hele dagen, da vejene aldrig tørrede helt op.

 

Henning og Iben var åbenbart ikke rigtig vågnet op lørdag morgen, for efter de to første prøver var teamet allerede 20 sekunder efter Johnny. Så vågnede vi...! Det var måske sidste chance for at køre om et mesterskab, så nu måtte vi lige tage os sammen.

 

På SS3 var vi hurtigere med 3 sekunder, men på SS4 tog Johnny os med 2 sekunder. Hvad gør vi så?.

 

På SS5 skruer vi så "bissen på" og kapper 10 sekunder af i forhold til Johnny - 8. hurtigste tid generelt. Så er der 8 sekunder til forskel ved middagspausen...

Efter SS6 ligger vi 10 sekunder foran Johnny Pedersen. Det ved vi blot ikke...

Efter SS7 beder vi servicefolkene om at give os en status-melding. "24 sekunder foran" lyder svaret, hvilket vi tolker som, at Johnny er 24 sekunder foran os...

På SS8 kører vi derfor en febertid (6. hurtigste generelt) for at indhente det tabte. Det viser sig så ved den efterfølgen-de servicepause, at vi nu er 1 minut foran Johnny! Det var altså os, der var de 24 sekunder foran :-)

 

På de sidste 2 prøver tør vi næsten ikke slække på tempoet, selvom der har været kørt til stregen og mere til flere gange. Selvom vi synes, at vi slækker på tempoet, kører vi fortsat 6. hurtigste tider på de sidste prøver. Dette kombi-neret med, at Johnny får problemer med motoren til sidst, gør, at vi vinder gruppen med 3 minutter til nærmeste konkurrent, som er Jonas Damgaard i Toyota Corolla.

Gruppe H sluttede således:

 
Henning Søgaard   75 point   Ford Sierra Cosworth
Johnny Pedersen   62 point   BMW M3
Jonas Damgaard   61 point   Toyota Corolla
 

 

3. nov. 2009 Sølvmedalje i Yokohamamesterskabet
Kulde og blæst gjorde det svært at finde det optimale dækvalg til finalen i årets Yokohama-mesterskab i rally
Som test af bilen op til årets sidste afdeling af Danmarksmesterskabet i rally deltog teamet i weekenden i finaleløbet i det såkaldte "Yokohamamesterskab".

Mesterskabet køres både i Øst- og Vestdanmark og til finalen mødes deltagerne så på tværs af landet med Nyborg som det centrale mødested.

Løbet bestod af 4 heat på en mindre rundbane, hvor der skulle køres 4 omgange i hvert heat, efterfulgt af et længere målafløb.

"Vi er her primært for at teste, om bilen nu kører, som den skal, efter alle genvordighederne til DM 4 i Roskilde", siger Henning Søgaard inden start. "Men selvfølgelig er det også sjovt at vinde, så vi vil køre så optimalt som muligt!".

Og især valget af dæk var det store diskussionsemne blandt kørerne. Vejret var heldigvis tørt, men det var koldt og meget blæsende, og rundbanen med mange skarpe vinkelsving var derfor en udfordring for dækkene. De skulle være bløde, så de kunne stå fast i kulden, men ikke så bløde, at de blev for varme halvt inde i løbet.

Og det viste sig da også, at de dæk, vi havde valgt at starte på, blev for varme sidst i heatet, hvorfor Sierra'en skred ganske meget ud. Alligevel kunne teamet præstere næstbedste tid i første heat. Til andet heat skiftede vi så til mindre bløde dæk og Sierra'en kørte derefter bedre. Tiderne var stabile: 2. - 3. hurtigst i hvert heat. I sidste heat var banen blevet meget glat, da asfalten i en del af svingene var begyndt at "svede"  efter de mange nedbremsninger og sving. Tiden var derefter, men vi formåede alligevel at hente en sølvmedalje i klassen og en 3. plads generelt i løbet.

Men løbet var også et testløb op til 5. og sidste afdeling af Danmarksmester-skabet, der køres i midten af november på Møn. Til 4. afdeling havde teamet haft store problemer med tændingssystemet på Sierra'en og mistede meget tid på flere af prøverne. Vi håbede at problemet nu var løst, men i slutningen af weekendens løb begyndte Sierra'en igen at sætte ud.

"Det er en rigtig kedelig fejl, som er utrolig svær at finde", udtaler Henning.  "Vi har kun mulighed for at teste bilen under den rigtige belastning til selve løbene, og hvis vi skal vinde Danmarksmesterskabet, skal bilen bare køre perfekt!".

Stillingen efter 4. afdeling - med kun én afdeling af Danmarksmesterskabet tilbage - er meget åben:

Henning Søgaard   56 point   Ford Sierra Cosworth
Johnny Pedersen   52 point   BMW M3
Jonas Damgaard   46 point   Toyota Corolla

 

Vi ser frem til en tæt dyst d. 14. november på Møn!

 

31. okt. 2009 Formen testes på Fyn
Sierraen har fået en "polering" efter strabadserne til DM 4 og det skal testes til finalen i Yokohamamesterskabet.
 

Finalen i dette års Yokohamamesterskab afvikles i Nyborgs industrikvarter søndag d. 1. november.

"Det er her, at vi har muligheden for at se, om det hele nu spiller, som det skal", siger en ganske forkølet Henning Søgaard.

Og så kunne det selvfølgelig også være sjovt at vinde finalen!

Efter Yokohamamesterskabet er der små 14 dage til sidste afdeling af Danmarksmesterskabet, hvor stillingen i gruppe H er helt åben:

Henning Søgaard   56 point   Ford Sierra Cosworth
Johnny Pedersen   52 point   BMW M3
Jonas Damgaard   46 point   Toyota Corolla

Der er således lagt op til en utroligt spændende finale, når det går løs til sidste afdeling af DM d. 14. november på Møn.

 

27. sep. 2009

Top 10-tider til Sierraen

Til trods for top-10 tider på mange af prøverne kostede en teknisk defekt på to prøver et stort tidstab, som ikke kunne hentes hjem.

 

Fjerde afdeling af Danmarksmesterskabet i rally blev kørt på Midtsjælland lørdag d. 26. september med 13 afvekslende prøver.

Efter første prøve lå vi nr. 12 generelt kun 3 sekunder efter rivalen Johnny Pedersen i BMW M3.

Men så startede problemerne. Bilen sætter ud og kører rigtig dårligt på de næste to prøver inden service, og da én af prø-verne er løbets længste på 16,5 km. er tidstabet stort og vi er nu nr. 57 generelt og 3½ minut efter konkurrenterne i gruppen.

Fejlene bliver rettet til den efterfølgende service - der slides bravt! Og herefter kører bilen perfekt! Henning kører utroligt aggressivt for at indhente den tabte tid og på 3 af de efter-følgende prøver kører teamet 6. bedste tid generelt.

Inden de sidste to prøver ligger vi nr. 16 generelt og 1 minut og 43  sekunder efter den førende i gruppen og kun 22 sekunder efter nr. 2.

Men med kun to relativt korte prøver tilbage er det en svær opgave at ændre på denne placering...

Bedre bliver det ikke af, at der efter næstsidste prøve opstår en mindre brand i motorrummet. Oliedækslet mangler og olie og en rødglødende turbo er ikke nogen optimal kombination.

Vi kører derfor sidste prøve lidt forsigtigt og slutter på en 15. plads generelt og en 3. plads i gruppen. 

Stillingen efter 4. afdeling - med kun én afdeling af Danmarks-mesterskabet tilbage - er derfor meget åben: 

Henning Søgaard   56 point   Ford Sierra Cosworth
Johnny Pedersen   52 point   BMW M3
Jonas Damgaard   46 point   Toyota Corolla

Vi ser frem til en tæt dyst d. 14. november på Sydsjælland!

 

7. sep. 2009

Tredje gang er ikke altid lykkens gang!

 

En afkørsel kostede dyrt og Danmarksmesterskabet i gruppe H står nu uhyggeligt lige!

 

Tredje afdeling af Danmarksmesterskabet i rally blev kørt på Sydfyn omkring Fåborg d. 5. september. Det var et kompakt rally med 5 prøver, 1 times service og så de 5 prøver én gang til. I alt 78 biler stillede til start - nær ved rekord i et dansk rally i disse tider! Vejret var blandet med sol, byger og megen blæst, så dækvalget var svært og kritisk, da vi jo skulle køre 5 prøver i træk uden mulighed for dækskifte...

Vi havde glædet os! Prøverne hører normalt til de absolut bedste i Danmark og ud over en noget uambitiøs industriprøve blev vi da heller ikke skuffede. Det var nogle spændende og krævende prøver på meget snoede og kuperede veje, så det var nær ved, at Iben havde mistet stemmen allerede på prøve 1 J

Starten gik rigtig fint - efter prøve 3 lå teamet på en generel 8. plads.

Men så startede problemerne desværre: En afkørsel på prøve 4 kostede dyrt! Pga. regnen eller lidt olie på vejen mistede bilen grebet i en nedbremsning og styrede direkte mod en meget stor sten. Heldigvis formåede Henning at styre bilen uden om og vi endte i stedet i en lille skov. Dér hang de 1200 kg. bil så fast! Med hjælp fra nogle tilskuere lykkedes det dog at få bilen fri igen og vi kunne fortsætte med ca. 8 minutters forsinkelse. En STOR tak til alle der trak, skubbede og bar!!!

Sierraen led heldigvis ikke større overlast og var næsten sig selv igen efter servicepausen.

Men allerede på 2. prøve efter pausen fik vi så problemer igen. Turboen valgte at stå af (det har senere vist sig, at det var turbo-akslen, der var knækket). Uden turbolader yder Sierraen kun omkring 70 hestekræfter, så vi måtte humpe os igennem de sidste 3 prøver. Det gav totalt en 10. plads i gruppe H og dermed kun 4 point til regnskabet.

Der er nu to afdelinger af DM tilbage: 26. september i Roskilde-området og 14. november på Sydsjælland.

Pointstillingen i top 3 i gr. H efter DM3 er nu:

Henning Søgaard   44 point   Ford Sierra Cosworth
Johnny Pedersen   32 point   BMW M3
Jonas Damgaard   31 point   Toyota Corolla

 

19. aug. 2009 Yokohama-mesterskab i Taastrup
Bilen testet op til DM3 på Fyn i starten af september
Yokohama-mesterskabets tredje afdeling i Øst blev afviklet i Taastrup søndag d. 16. august. 

Det blev en blandet fornøjelse, idet en løs ledning skabte problemer i de første to heat. Da problemet var løst, kørte bilen perfekt og tiderne blev meget bedre :)

Alt i alt blev det til en 10. plads generelt og en 4. plads i klassen.

Nu ser vi frem til årets bedste prøver på Sydfyn til DM 3 den første weekend i september. I alt køres der 5 afdelinger af Danmarksmesterskabet 2009.

Pointstillingen efter de første to rallyer:

Henning Søgaard   40 point   Ford Sierra Cosworth
Jonas Damgaard   19 point   Toyota Corolla
Claus Christensen   15 point   Opel Kadett GSI
Gert Marboe Jensen   15 point   Toyota Corolla GT
Jan Sørensen   12 point   Subaru Impreza
Johnny Pedersen   12 point   BMW M3

 

8. juni 2009

Maksimum point til DM2

Trods mange tekniske problemer formåede teamet alligevel at vinde gruppe H og dermed sikre sig maksimum point til mesterskabet.
 
"Det var helt klart mit højeste ønske - at stå med 40 point til Danmarksmesterskabet, når jeg om kort tid runder de 40 år!",  siger en tydeligt glad Henning Søgaard efter 2. afdeling af DM i rally.

Rallyet, der blev afviklet omkring Hammel mellem Århus og Randers, bestod af i alt 14 prøver: 1 kort gennemgående prøve og 2 lange rundbaner til at starte med og efter middag 3 korte gennemgående prøver. Hertil kom en industriprøve. Alle prøver blev kørt 2 gange og var - på nær én - primært på asfalt, men på de fleste var der indlagt et kortere grus-stykke, hvilket var en udfordring for både kørere og dæk, når der var valgt slicks!

Strategien var klar - der skulle lægges distance til konkurrenterne fra start af på de lange og hurtige rundbaner. Men det gik ikke helt som forventet, da problemer med tændingen gjorde, at Sierraen mest kørte på tre cylindre. Hverken skift af tændrør, tændspole eller tændkabler løste problemet. Og som om det ikke var nok, stod starteren også af, så vi måtte skubbe bilen i gang inden prøve 5. Den er godt nok tung, sådan en Sierra!

Endelig valgte turboen også at gøre knuder, så vi røg som en skorsten og  kørte ellers på nedsat kraft, da turboen ikke ladede, som den skulle.

I middagspausen blev problemet med tændingen klaret, men da lå vi 35 sek. efter den førende i gruppe H - Claus Christensen i Opel Kadett GSI.

Det primære mål var at gennemføre løbet, men vi ville selvfølgelig også gerne forsøge at indhente Claus i Kadetten. Med 7 relativt korte prøver tilbage og en defekt turbo kunne det vise sig at være en vanskelig opgave.

Efter 4 prøver viste det sig dog, at vi havde kørt os godt ind på Kadetten og nu kun var 7 sek. efter. Så skulle forsøget gøres! Det lykkedes også og ved mål førte vi gruppe H med 13 sekunder! Tak for en god fight!

En stor tak skal også især lyde til vores bravt kæmpende servicefolk og alle jer andre, der hjalp. Uden jer var vi ikke kommet igennem!

10. maj 2009

Generel sejr i Næstved til YM2

Efter en skuffende 27. plads i første afdeling af Yokohama Mesterskabet Øst tog vi revanche og vandt løbet i Næstved generelt
 
2. afdeling af Yokohama Mesterskabet Øst blev afviklet Store Bededag i Næstved på den såkaldte "Regnbuering".
 
Til første afdeling for en måned siden nåede vi kun halvvejs i løbet, da bag-tøjet gjorde knuder og vi valgte ikke at presse bilen yderligere. Det gav to makstider og en generel 27. plads. Det viste sig, at det var et af tandhjulene i bagtøjet, der var gået i stykker, men med det repareret stillede vi så op til 2. afdeling. Det skulle blive spændende om alting holdt denne gang...

 

Det gjorde det, selv om bilen i 1. heat satte ud flere gange - ikke konsekvent selvfølgelig, så fejlfindingen var svær. Efter at have renset diverse stik og tændrør kørte bilen dog perfekt igen. I første heat kørte vi generelt 2. hurtig-ste tid efter Steen Andersen i hans Mitsubishi Lancer EVO 7. I de næste tre heat lykkedes det os at køre hurtigste tid hver gang, hvilket gav os en generel sejr 8 sekunder foran Anders Lysen i Suzuki Swift 1600 MAXI og 11 sekunder foran Steen Andersen i Mitsubishien.

 

Dagen var også en tilfredsstillende test af rallybilen, der nu skal gøres helt klar til 2. afdeling af DM, der køres på de østjyske veje omkring Randers første weekend i juni.

 

6. april 2009 SEJR TRODS UHELD...
Rally-året 2009 startede over al forventning med en klasse- og  gruppesejr til trods for sort uheld fra start af.
 

Første afdeling af Danmarksmesterskabet i rally blev kørt i Nordtyskland omkring Schleswig som en del af det såkaldte "Wikinger Rallye" med næsten 100 startende biler. Vi var selvfølgelig kørt af sted med det mål at sikre os os en sejr i gruppe H og dermed max-point til mesterskabet.

 

Men allerede på første prøve fredag aften blev vores forventninger skruet helt ned, da vi tabte hele 8 minutter til konkurrenterne pga. et problem med motorstyringen. Kort inde på prøven mistede vi kræfter og måtte humpe i mål på den næsten 18 km. lange rundbane. Ved den efterfølgende service viste det sig, at det var slangen til map-sensoren, der var gået løs. Fejlen blev hurtigt rettet og herefter kørte motoren perfekt!

 

Lørdag morgen startede vi så ud med intentionen om at indhente så meget tid som muligt op til vores konkurrenter. Lidt point var bedre end ingen!

 

Løbet bestod af 14 prøver, hvoraf de fleste var gennemgående prøver på en blanding af asfalt, jord, grus og de berygtede "spurbahn", som består af 2 brostensbelagte spor, som man helst skal holde sig på. Det var gode, sjove og meget udfordrende prøver, men hårde ved bilen! Undervejs gik udstødningen da også løs, ligesom vi havde problemer med dækkene, der levede hårdt på det skiftende underlag. Vores 2 brave servicefolk havde travlt ved hver service!

 

Men på prøverne viste Sierraen sig fra sin bedste side og samarbejdet i vognen fungerede optimalt. Det gjorde at vi kørte nogle rigtig gedigne tider - mange af dem i top 15 - og dermed langsomt indhentede den tabte tid.

 

Det tyske løb var utroligt velorganiseret på mange områder, men ikke omkring information om tiderne undervejs i løbet. Så det var først, da vi var kommet i mål, at det gik op for os, at vi lå forrest i gruppe H. Konkurrenterne havde også havde haft problemer, så vi formåede at lægge et forspring i gruppen med hele 3½ minut ned til nr. 2.

 

Med 20 point "i rygsækken" ser vi således frem til næste afdeling af DM, der køres på de østjyske veje omkring Randers første weekend i juni.

 

7. januar 2009

GODT NYTÅR!

Ønskes alle vores sponsorer, team, familie og venner,

som har været med til at føre os igennem året til...

 

DANMARKSMESTRE 2008

             

 

10. nov. 2008 2. PLADS I YOKOHAMA MESTERSKABET 2008

Årets sidste løb - finalen i Yokohama Mesterskabet - blev kørt søndag d. 2. november i Nyborg på Fyn.

 

Det var en fin ny rundbane med både hurtige stræk og en del snævre kombinationer. Prøven blev traditionen tro kørt to gange den ene vej og to gange den anden vej.

 

Vejret var med os, da det holdt tørt og uden alt for megen blæst. Alligevel var første heat en meget fedtet omgang for de første biler, indtil sporet blev kørt tørt. Dette kunne også klart ses på tiderne, hvor vi måtte nøjes med en 14. plads. I andet heat går det bedre: 22 sek. hurtigere end i første heat og 12. hurtigste tid.

 

Prøven bliver herefter "vendt" og bliver klart hurtigere bl.a. fordi chikanen tages væk. Det er guf for Sierraen og vi kører 6. hurtigste tid i tredje heat og 5. hurtigste i fjerde heat. Samlet placering bliver en 6. plads generelt og en 2. plads i klasse 1 efter at klassens førende - Henning Fabricius i Mitsubishi Lancer Evo Vl - måtte udgå efter mødet med en kantsten i tredje heat.

 

 

Dagen bød også på opmuntring i form af nye kræfter til teamet: Vi havde "lånt" en af Michael Schumachers kommende servicefolk, som bl.a. hjalp os med dækskifte m.v.  Efter at have luret et par tricks af, tog han bare fat!

 

 

 

12. okt. 2008 DANMARKSMESTRE MOD ALLE ODDS
"Vi skulle ha' købt en lotto-kupon med det held , vi har haft i dag..." er Hennings kommentar, da vi er i mål efter sidste hastighedsprøve til finalen i DM i rally.

Og heldet var virkelig med os til 6. og sidste DM-afdeling, der blev kørt i omegnen af Slagelse lørdag.

Inden finalen var mesterskabet i gruppe H stadig helt åbent. Vi kunne blive alt fra nr. 6 til nr. 1 afhængig af vores held og konkurrenternes uheld. Det sidste kunne vi dog ikke lægge an på, så planen var at give fuld gas fra start af og lægge afstand til konkurrenterne. En gruppesejr var vores vigtigste våben i kampen om mesterskabet.

Stillingen i gruppe H inden finaleløbet:
Preben Andersen BMW M3 60 point
Michael Springer Opel Kadett GSI 51 point
Henning Søgaard Ford Sierra Cosworth 47 point
Jonas Damgaard Toyota Corolla 44 point
Gert Marboe Toyota Corolla 44 point

Prøverne var virkelig gode og udfordrende med meget hurtige, men også snoede prøver. Og der måtte bare ikke ske fejl - bilen skulle igennem!

På prøve 2 var det så ved at gå galt, da vi havde undervurderet en bakketop lige inden et sving inde i en skov, hvor vi kom med næste topfart. Bilen fløj mere end beregnet og der var meget stille i bilen et kort sekund inden vi landede - heldigvis så vi kunne nå at bremse og dreje. Ellers havde det været "exit" for team rallycar!

Ellers virkede vores plan om at give gas fra start af... Efter prøve 2 havde vi 18 sekunders forspring til den førende i gruppen - Preben Andersen i BMW M3. Problemet var blot, at han næsten bare skulle gennemføre for at blive Danmarksmester.

Det var sidst på sæsonen og materiellet slidt og efter de første prøver erfarede vi, at to af konkurrenterne - Michael Springer i Opel Kadett GSI og Johnny Pedersen i BMW M3 - havde haft tekniske defekter og var udgået. Tilbage var Preben Andersen og Jonas Damgaard i Toyota Corolla, som havde kørt forrygende i sidste to afdelinger.

På prøve 5 er det ved at gå galt igen. Pludselig ser vi, at vores største konkurrent - Preben Andersen - holder ude på marken med et hjul, der er gået af. Henning holder dog koncentrationen og nu gælder det. Hvis vi gennemfører og holder Jonas Damgaard bag os er vi Danmarksmestre.

Det blev nogle nervepirrende sidste prøver. Bilen drillede selvfølgelig og bl.a. havde vi problemer med en defekt pakning i gearkassen, så gearolien blev slynget tilbage og ind i bilen. Så sad vi dér og tog fodbad, mens vi bad til, at det ikke blev værre og at gearkassen holdt.

Det gjorde den og selvom den sidste prøve var én af de længste, vi nogen sinde har kørt, lykkedes det hele til sidst.

Vi gennemførte, vandt klassen og gruppen og blev Danmarksmestre 2008 i gruppe H!!!

Tak for en god dyst til alle - men især Jonas Damgaard, som lå til en bronche-medalje, men udgik på sidste prøve. Det er virkelig sort uheld.

Slutstillingen i gruppe H blev:
Henning Søgaard Ford Sierra Cosworth 67 point
Preben Andersen BMW M3 60 point
Michael Springer Opel Kadett GSI 51 point
Jonas Damgaard Toyota Corolla 44 point
Gert Marboe Toyota Corolla 44 point

 
12. okt. 2008

DANMARKSMESTRE

MOD ALLE ODDS

 

 

Så lykkedes det alligevel teamet at blive Danmarksmestre i gruppe H.

 

Det er en fantastisk oplevelse og helt utroligt, da vi var afhængige af både eget held og andres uheld for at kunne nå så langt...

 

Mere følger senere, men der skal allerede nu lyde en kæmpe tak til vores serviceteam - Peer, Kim, Henrik og Frank - for jeres indsats igennem hele året!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       Henning og Iben

       www.rallycar.dk

 

 

28. sep. 2008 KLASSESEJR OG GRUPPESEJR PÅ FYN

 

"Fyn er fin" - det er sikkert efter weekendens DM Rally, hvor teamet kørte sig til såvel en klasse-sejr som en førsteplads i gruppe H. Og sidst - men ikke mindst - blev det til en generel 5. plads.

 

5. afdeling af DM i rally blev kørt på Fyn fredag og lørdag d. 26.-27. september. Fyn er kendt for de rigtig gode og udfordrende rallyprøver og dette års prøver var ingen undtagelse: 18 snoede og bakkede prøver med masser af kringlede sving og toppe - fantastisk!

 

Teknikken var heldigvis med os denne gang og den nye standard-split til gearkassen holdt.

 

Løbet startede fredag aften med 9 prøver, hvoraf de fleste blev kørt i mørke. Det krævede sin mand (og kvinde) og det var svært at holde trit med noterne på de snoede mørke veje.

 

Men vi formåede alligevel at køre os til et par sekunders forspring til føreren af gruppe H - Preben Andersen i BMW M3. Dysten blev dog brat afbrudt på næstsidste prøve fredag aften, da Preben måtte udgå med en knækket bagaksel. Ærgerligt, da der var lagt op til en rigtig god kamp...

 

 

Sidste afdeling af Danmarksmesterskabet køres d. 11. oktober omkring Slagelse.

Vi ligger nu nr. 3 i gruppe H stadig med chance for guld eller sølv...

 

Stillingen i gruppe H inden finaleløbet:

Preben Andersen      BMW M3                              60 point

Michael Springer       Opel Kadett GSI                 51 point

Henning Søgaard      Ford Sierra Cosworth      47 point

Jonas Damgaard      Toyota Corolla                   44 point

Gert Marboe                Toyota Corolla                   44 point

 

15. sep. 2008 DM4 - MØRKE NÆTTER PÅ LOLLAND

 

4. afdeling af DM i rally blev kørt lørdag og søndag d. 13.-14. september på Lolland. Det var Nykøbing Falster Motorsport, der var arrangør til det 2-dages rally.

 

Lørdag aften kl. 20 kørte de første deltagere over startrampen med 6 "mørke"-prøver i vente.

Kl. ca. 2 var der så dømt natpause og kl. 8 søndag morgen startede feltet op igen med udsigt til endnu 13 hastighedsprøver, inden bilerne kunne køre over målrampen søndag aften kl. ca. 17.30. Et langt løb, men lidt som at være tilbage i "de gode gamle dage"... :)

 

Rallycentrum var i Kettinge på Lolland og her var der så stor opbakning fra lokalsamfundet, at det meste af Kettinge By var afspærret søndag eftermiddag, så der kunne afvikles en hastig-hedsprøve i selve byen - ned igennem hovedgaden!

 

Henning er ikke bange for at køre i mørke og Iben måtte bare hænge i og levere noterne lørdag aften! Det gav pote og efter prøve 3 lå vi nr. 10 generelt.

 

Sommerpausen var bl.a. brugt til at renovere gearkassen, men det viste sig senere, at problemet med den lille "split" ikke var løst...

 

På prøve 5 mistede vi pludselig turbotrykket og måtte humpe i mål med mere end 1 minuts forsinkelse. Det viste sig, at boltene til turboen havde løsnet sig, så den ikke længere kunne holde trykket oppe. Men det var jo et langt motorløb, der kun lige var begyndt, så vi fik udbedret  fejlen og kørte videre til prøve 6 - sidste prøve lørdag aften.

 

Her endte DM4 så for os, da gearkassen atter valgte at gøre knuder - sandsynligvis er "splitten" knækket igen. Vi måtte udgå og forsøger nu at skaffe dele, så vi kan stille til start om 14 dage til DM5 på Fyn.

 

Med to afdelinger tilbage er stillingen om Danmarksmesterskabet i gruppe H dog stadig åben, selvom vi nu ligger som nr. 4 i gruppen.

 

6. juli 2008 DM3 MED GENVORDIGHEDER

Trods mange genvordigheder til 3. afdeling af Danmarksmesterskabet i rally formåede teamet alligevel at køre sig til en 3. plads i gruppe H og dermed at sikre sig vigtige point i det samlede mesterskab.

 

3. afdeling af DM i rally blev kørt lørdag d. 5. juli i området omkring Kalundborg. Der var 5 forskel-lige prøver, der blev køre flere gange i løbet af dagen.

 

Første prøve var i Gammelrand grusgrav - en prøve med lige mængder asfalt og grus, hvilket gør valget  af dæk svært. Vi valgte mellemløsningen intermedia. Et dækvalg, der virker på mange biler, men ikke på Sierraen! Vi kørte mest sidelæns, når det gik lige ud, og ligeud, når vi skulle dreje... Anden gang vi skulle køre prøven, satte vi så grusdæk på bagi og kørte 15 sekunder hurtigere end første gang. Så har vi lært det!

 

På prøve 2 og 3 fandt vi ud af, at vi alligevel ikke havde fået løst problemet med ALS-systemet, der sørger for at holde turbo-trykket oppe. Problemet var nu, at selvom man slap gassen, så trak motoren fortsat, hvilket gjorde nedbremsningerne vanskelige at bedømme. Og for at det ikke var nok, fik vi også problemer med gearkassen, hvor den hoppede ud af især 3. gear.

 

Efter de første tre prøver var vi således nede som nr. 8 i gruppe H og nr. 27 generelt.   L

 

De samme tre prøver blev herefter kørt én gang til og vi vænnede os mere til at takle genvordig-hederne og fik kørt os op i feltet - 4'er i gruppen og 22 generelt.

 

De største konkurrenter i gruppe H - Preben Andersen og Johnny Pedersen i deres BMW'er - var kørt for længst. Dér var der ikke noget at gøre.

Men med 18 sekunder op til nr. 3 i gruppen - Claus Christensen og Peter Kragh i deres Opel Kadet GSI - valgte vi at satse på at nå at indhente dem på de sidste fire prøver.

 

Vi hentede de første 7 sekunder på prøve 7 og 9 (prøve 8 var blevet slettet) og manglede derefter 11 sekunder. Det mente vi ikke var realistisk at hente ind, da det også var vigtigt for os at gen-nemføre. Men Henning kørte rigtig godt og aggressivt og kørte totalt 16 sekunder hurtigere på de sidste to prøver, end første gang. Da Claus og Peter samtidig havde "a moment" på den ene af prøverne og derefter kørte lidt mere forsigtigt, lykkedes det os at kapre 3. pladsen med 10 sekunder ned til Claus og Peter. Tak for en rigtig god fight!

 

Generelt endte vi på en 17. plads, hvilket vi - omstændighederne taget i betragtning - er tilfredse med. Efter denne afdeling ligger vi nu nr. 3 i Danmarksmesterskabet i gruppe H.

 

3. juli 2008 HELD I UHELD TIL SUZUKI Q8 RALLYSPRINT

Lørdag d. 28. juni blev der afholdt rallysprint i Sorø. Der var ca. 62 biler til start og Sierraen havde fået start nr. 8. Vejret var mildest talt blandet med en del byger - af én eller anden grund gerne lige op til start på et heat.

 

Men så på med regnvejrsdækkene og klar til start på 1. heat...

 

Rallysprintbanen er ca. 2 km. lang og en mindre del af den er på grus. Det var således en god anledning til at afprøve profleks-undervognen, da der også var et godt "jump". Vi havde desuden arbejdet lidt mere med motorstyringen og håbede at have fundet fejlen fra DM2.

 

Start! Til venstre ud på grus, op over bakken og nedbremsning til skarp højre ud på smal asfaltvej. Åbent højresving og nedbremsning til chikane. Skarpt til venstre og blødt højresving og... så... manglende gear! Ca. 800 m. inde på prøven måtte vi give op, da vi kun havde 4. gear tilbage :(

 

En lille split inde i gearkasssen var knækket og sådan én havde vi ikke med i reservedels-kassen. For at skifte den skal hele gearkassen også af og skilles ad, så... 

 

Men det var held i uheld, at det skete nu og ikke på prøve 1 til næste afdeling af Danmarks-mesterskabet, hvor vi har brug for at komme igennem og få så mange point med hjem som muligt. Efter at være udgået til DM2 er vi nemlig røget ned på en 5. plads i gruppe H.

Med lidt held har vi dog stadig mulighed for at kæmpe os tilbage i toppen.

 

3. DM-afdeling køres lørdag d. 5. juli i området omkring Kalundborg og Holbæk.

 

Der køres 5 forskellige prøver flere gange i løbet af dagen - heraf 3 gange i Gammelrand Grusgrav ved Svebølle. Starten går kl. 9 og første bil forventes i mål ca. kl. 17.30. Vi har start nummer 17 og starter således ca. et kvarter efter første bil.

 

Rally Centrum - samt serviceområde - er ved Hvidebækhallen i Jerslev Sj. Her kan der også købes program, tidsplan m.v.

 

1. juni 2008 MANDEFALD I HORNSYLD

Lørdagens afdeling af Danmarksmesterskabet i rally - der blev afviklet i Hornsyld i Østjylland mellem Vejle og Horsens - bød på stort mandefald. 35 af i alt 64 startende mandskaber måtte give op undervejs. Også Sierraen måtte desværre udgå efter mødet med en stor sten på SS 9.

 

Det var ellers et fantastisk arrangement, Horsens Automobil Klub havde fået stablet på benene med gode, krævende prøver og masser af aktion omkring rally centrum og servicepladsen, hvor der samtidig med DM-afdelingen blev afviklet det traditionelle Triax Rally Sprint.

Solen skinnede fra en skyfri himmel og der var masser af tilskuere og en rigtig god stemning.

Tidligt i løbet fik vi problemer med bilens ALS-system (Anti Lack System), der sørger for at holde turbo-trykket oppe. Og ind i mellem virkede det som om, at motoren ikke tændte på alle cylindere. Alligevel formåede vi at nå op på en 11. plads generelt.

Og da to af vores største konkurrenter udgik, skulle vi blot gennemføre for at hente nogle gode og vigtige DM-point hjem. Men sådan gik det desværre ikke!

På prøve 9 lige efter start fik vi ikke bremset ordentligt ned til en chikane, hvor vi kom med stort set topfart. Bilen kom igennem den første del af chikanen, men den sidste halmballe kunne vi ikke undgå. I stedet for at køre ind i den valgte vi så at forsøge at komme uden om. Desværre valgte vi den forkerte side, hvor der lå en stor sten. Med en smadret køler var det så exit for os.

Der er nu 4 afdelinger tilbage af Danmarksmesterskabet og med 0 point i denne afdeling, skal vi helst have top-point de resterende afdelinger, for at kunne være med i kampen om guldet.

 

                                

                         Sierraen klar til kamp...                                                      Exit på prøve 9...

 

28. maj 2008 SIERRAEN KLAR TIL JYSKE UDFORDRINGER

 

Lørdag d. 31. maj stiller teamet op til 2. afdeling af Danmarksmesterskabet i rally. Det køres denne gang i området omkring Vejle og Horsens med rallycentrum i Hornsyld vest for Juels-minde. Solen "truer med" at skinne fra en skyfri himmel, så der er basis for et rigtig godt motorløb med masser af tilskuere.

Vi har lagt et link til løbets hjemmeside under Kalender.

Op til løbet har vi arbejdet med bilens undervogn og de mange forskellige indstillinger, de nye profleks dæmpere kan sættes til. Desværre har vi endnu ikke fået motorstyringen til at virke helt rigtigt endnu, så der er fortsat mulighed for optimering af bilen til de kommende afdelinger.

En tak til vores to lokale sponsorer, Bøje & Brøchner samt Mekonomen i Vejle, der "tør" satse på et Københavner-team! :-)

Men også en generel tak til alle vores sponsorer! Vi er utrolig glade for jeres opbakning og glæder os til løbet på lørdag. Vi håber selvfølgelig på en god placering, der kan give os gode point med videre frem i mesterskabet, der jo i alt tæller 6 afdelinger.

Efter 1. afdeling ligger vi på en 2. plads med 15 point efter Preben Andersen i BMW M3 med 20 point.

 

13. maj 2008 UNDERVOGNEN TESTET I TÅSTRUP

 

Der var dømt sol og sommer, da 2. afdeling af Yokohama Mesterskabet Øst blev afviklet i Tåstrup 2. pinsedag. Der var 76 tilmeldte biler, heraf 11 i klasse 1, hvor Sierra'en også hører til.

Det er en laaang prøve i Tåstrup - 10 km. pr. heat - så vi havde fundet de gamle dæk frem, så de kunne få en værdig død. Hovedformålet med dagen var nemlig at teste den nye profleks under-vogn med forskellige indstillinger.

Hertil er Tåstrup-prøven god med flere "jumps" og meget forskellige svingkombinationer.

Vi fandt ikke den helt optimale indstilling, men har nu nogle gode erfaringer at arbejde videre med til vi skal være klar i Hornshyld ved Horsens sidste lørdag i maj til DM2.

Dagens indsats blev belønnet med en 3. plads i klassen og en 5. plads generelt.

 

 Check af motorrummet + en kommende service-    Ud over at arbejde med undervognen blev

 mand "in spe"...                                                         der også logget data fra motoren m.v.

 

28. april 2008 SIERRA'EN STARTEDE SÆSONEN FLOT!

1. afdeling af Danmarksmesterskabet i rally er nu kørt.

Teamet kørte sig til en 2. plads i gruppe H og en 10. plads generelt. Dette til trods for en lidt stille start samt en punktering.

Den stille start skyldtes, at det var første gang, at vi prøvede den nye undervogn og der måtte da også stilles lidt på den undervejs.

Med voksende tillid til, at bilen rent faktisk blev på vejen :-), kørte Sierra'en da også hurtigere og hurtigere, som løbet skred frem. Det giver stor fortrøstning til de kommende afdelinger.

Motormæssigt var der også optimisme. Den ny-renoverede motor virker kvikkere i optrækket end den gamle, og da der stadig er ting, der kan optimeres,  er forventningerne til de kommende løb store.

Dog var vi på et tidspunkt bekymrede for, om vi havde benzin nok med. Bilen brugte nemlig langt mere benzin end tidligere - gennemsnitlig 40%!

Rallyet havde Præstø som centrum med 6 forskellige hastighedsprøver på det meste af Syd-sjælland. Næste afdeling køres d. 31. maj omkring Horsens.

          

   Bekymrede miner, da Sierran'en viste             Tågen lå over landet om morgenen, men

   sig mere "forslugen" end normalt...                 den lettede heldigvis hurtigt...

 

18. april 2008 SIERRA'EN SNART KLAR TIL SÆSONSTART
 

Tiden nærmer sig for første afdeling af DM i rally, der køres lørdag d. 26. april på de snoede veje på Sydsjælland.

Sierra’en har fået ”tunet” motorrummet: ny maling men ikke mindst en renoveret motor. Topstykket er bl.a. ”portet” af en svensk motor-guru
J

Også undervognen har fået en tur, hvor der er blevet monteret en splitter-ny proflex undervogn.

Det bliver spændende at se, hvad bilen nu kan, når den får lov at folde sig ud til DM1! Forinden skal både motor og undervogn dog køres ind…

Igennem vinteren har vi fået hjælp af to nye unge servicefolk: Kasper og Martin. Kasper er i lære som maskinarbejder og Martin arbejder som autolakerer. Det er bestemt ikke dårlige folk at have med på holdet!

Resten af DM-sæsonen køres i år primært på Sjælland med en enkelt afstikker til Jylland og Fyn. Her ud over satser vi på at køre Yokohamamesterskabet / Øst samt udvalgte rallysprints, primært på Sjælland.